Nye Lillestrøm NXT vil gjøre det mulig å bringe byen nærmere Nitelva og gjøre de flotte kvalitetene og naturopplevelsene langs elvebredden mer tilgjengelig for innbyggerne i Lillestrøm.
Nitelva representerer en skjult perle i Lillestrøm. Elven har store naturverdier og et rikt naturmangfold, og omkranser store deler av byen på en elegant måte. I utgangspunktet representerer elvebredden på Lillestrømssiden en av de flotteste kvalitetene og naturopplevelsene i hele området. Dette er et område som vil skape mer trivsel og flere positive opplevelser for store og små dersom det gjøres mer tilgjengelig for innbyggerne i nærområdet.
Dessverre er Nitelva nærmest separert fra byen. Det er ingen gode forbindelseslinjer mellom sentrum og området langs elvebredden, og for de fleste innbyggerne i kommunen fremstår området som lite tilgjengelig. Undersøkelser viser også at de fleste som benytter gangstien i området, bare beveger seg et kort stykke inn på den, før de snur.
Utviklingen av Lillestrøm NXT representerer en sjelden mulighet til å forene sentrum og Nitelva, og til å gjøre området langs Nitelva lett tilgjengelig for innbyggerne i Lillestrøm.
Les også: Et stort løft for sentrumsutviklingen i Lillestrøm >>
En integrert del av sentrumsopplevelsen
At Lillestrøm sentrum utvides helt inn til riksvei 159, vil bli en stor endring. Lillestrøm er avgrenset av Nitelva, togskinner og veisystemer, som i seg selv deler byen opp i soner. Men det finnes per i dag ikke noe sentrumsområde med direkte tilknytning til riksveg 159. Dette er derfor en ny situasjon som må løses på en god måte.
Veien fyller en viktig funksjon for fremkommeligheten i hele distriktet, og det har vært et bærende premiss i arbeidet når det nye sentrumsområdet har tatt form. Hvordan får vi både en god by uten at utviklingen blir en trussel for fremkommeligheten?
Et stort prosjektteam har brukt mye tid på dette spørsmålet, og under utviklingen har vi hørt mange meninger om riksvei 159.
Noen ønsker at vegen skal flyttes geografisk til et nytt sted med ny tunell og bro over elva. Men det finnes ingen konkrete planer om dette, og en slik kostbar løsning må i tilfelle prioriteres via nasjonal transportplan. Det er mulig at et slikt prosjekt en gang i fremtiden vil lykkes, men utviklingen av Sentrum Øst må gå sin gang uten å vente på at vegen i sin helhet flyttes.
Andre har foreslått å legge et lokk over hele vegen, og det er en besnærende tanke. Men det er dessverre ikke så enkelt. Veien kan ikke graves dypere ned i terrenget på grunn av flomfaren, og samtidig må alle typer kjøretøy kunne benytte en riksveg. Det betyr at en slik overbygging blir ca 8 meter høy og bli en skikkelig barriere for det nye sentrumsområdet. Det er derfor både en svært kostbar løsning som ikke vil gi området gode kvaliteter.
Heldigvis er det mulig å forene herlighetene i elva og elvelandskapet til å bli en integrert del av sentrumsopplevelsen uten at det legger hindringer for dagens riksvei.
I morgenrushet er det i dag kapasitetsutfordringer på denne vegstrekningen. Men det har sammenheng med rundkjøringene ved broen over Nitelva, og ikke sammenheng med veiens utforming eller hastighet.
Redusert hastighet påvirker ikke kapasiteten
Kommunestyret vedtok sommeren 2023 at fartsgrensen på akkurat denne strekningen av riksvegen må reduseres for å sikre en bymessig utvikling i Lillestrøm syd. Vi er glade for at et stort flertall har satt seg inn i problemstillingen og innser at en reduksjon av hastighet på denne strekningen ikke vil få betydning for kapasiteten i vegen.
Når hastigheten senkes forbi området så gir det noen få sekunders lenger reisetid utenfor rushtiden. Samtidig blir områdene på begge sider av vegen langt hyggeligere å oppholde seg i. Et slikt grep åpner derfor byen mot Nitelva, og vil bidra til at det nye sentrumsområdet og elvebredden får helt nye opplevelseskvaliteter. Dermed kan også det flotte elvelandskapet langs Nitelva tas enda mer i bruk som et av Lillestrøms viktigste og fineste landskapsrom.